Nestárneme s věkem, ale se zkušenostmi.

Obchodování a strach

20. února 2013 v 7:00 | YouFutures
Strach je jednou ze základních emocí, které provází obchodování. Vetšinou strach vzniká pokud něco neznáme nebo tomu nerozumíme nebo pokud s tím máme špatné zkušenosti z minulosti. Nevím jak vám, ale mě tato definice přesně sedí na trhy. Nikdo trhům uplně nerozumí a kdo tvrdí že ano, většinou o nich neví vůbec nic. V obchodování je nejhorším důsledkem strachu strnulost a neschopnost cokoliv udělat (otevřít pozici, zavřít pozici, nastavit SL, naplánovat obchod), obchodník sedí a jen sleduje trh (v tom lepším případě nemá otevřeny pozice). Uplně se strachu vyhnout nelze a je to do značné míry dobře. Úspěšně lze ale strach omezit nebo ještě lépe, usměrnit tím správným směrem. Základní prvek nejenom ovládnutí strachu, ale obchodování obecně je stop-loss. Vím, omílá to každý neustále dokola, ale je to proto, že bez stop-lossu se obchodovat nedá. Je to stejné jako jet opilý v BMW M5, jednou to vyjde, po druhé to vyjde, ale s absolutní jistotou dříve nebo později skončíte namotaní na svodidle a vaše fotka v některém lifestylovém magazínu s titulkem pako měsíce.
My nastavujeme SL na každý jednotlivý obchod, zde se jedná o ten primární účel omezení ztráty, pokud se trh nevyvýjí tím ,,správným směrem" (trh se vždy vyvýjí správným směrem, to jen obchodníci jsou někdy mimo) navíc nám umožňuje si dopředu spočítat (a odvodit z předchozích pohybů) v jakém místě je ještě šance (a jaká) že se trh v rámci dne otočí a kde už je ta šance minimální nebo žádná.
Permanentně máme taky nastaven SL pro celý účet a to z důvodu nepředvídatelných událostí jako výpadek internetu, problémy s PC, problémy u brokera, nenadálých extremních událostí jako 11. září, válka atd. SL pro celý účet všem doporučujeme, navíc na rozdíl od klasických SL tento jednou nastavíte a dokud jej nezrušíte máte klid.
To bylo omezení strachu. Usměrnit strach můžete pomocí obchodního plánu (záměrně nepíšeme dobrého, protože jestli je plán dobrý poznáte až na konci dne). Ale obchodního plánu, do kterého vložíte maximální úsilí a maximální snahu, obchodního plánu, kterému věříte.
 


Aktuální články

Reklama